Savanyú, sőt nagyon savanyú az alma! Legalábbis ezt gondolták az Apple részvényesei január végén, miután a cég nyilvánosságra hozta a 2012 utolsó negyedévéről készült gyorsjelentését. A technológiai óriás a karácsonyi időszakban 47,8 millió okos telefont adott el, szemben az egy évvel korábbi 37 millióval, de az elemzők legalább 50 millióval számoltak. Minden terméket figyelembe véve a világ legértékesebbjének tartott vállalat 54,51 milliárd bevételre tett szert, ami 18 százalékkal volt magasabb a megelőzőnél, de a várakozás 54,8 milliárd dollár volt. Egy százalékkal, 13,1 milliárd dollárra nőtt a nyereség is, sőt az egy részvényre jutó profit (13,81 dollár) még a várakozásokat (13,6 dollár) is fölülmúlta, de a lendület megtört: ez az egyszázalékos eredménynövekedés „elenyésző” az előző évek 25-26 százalékos növekedéséhez képest. A cég vezetése jelezte, hogy a következő negyedév várhatóan gyengébb lesz, amint ez mindig is lenni szokott, hiszen a karácsonyi időszak a „legerősebb”.
A piac reakciója drámai volt. A vállalat részvényei egyetlen nap alatt 12 százalékot veszítettek értékükből, ami teljes egészében „elégette” a legutolsó negyedév bevételét. Az elemzők a befektetők pánikszerű menekülését elsősorban a „rossz” kilátásokkal indokolták: erősödik a konkurencia, mindenekelőtt a dél-koreai Samsung tör fel, amelynek bevétele jelenleg ugyan még csak 15 százaléka az Apple forgalmának, de a nyereség növekedése 89 százalékos, vagyis 89-szer nagyobb, mint az amerikai cégnek. A piac „büntetésének” másik oka a költségnövekedés. Igaz, hogy az Apple beszállítói is javarészt az „olcsó” munkaerőt jelentő országokban működnek, de a vezetés – legalábbis a befektetők szerint – nem helyez elég nagy hangsúlyt a költségek további csökkentésére. Sőt, éppen ellenkezőleg!
Az Apple 2012-ben 72 százalékkal 393 főre növelte ellenőrei számát, akik 14 országban 1,5 millió alkalmazott esetén őrködnek a munkaelőírások betartásán. A közelmúltban egy kínai beszállító cég 74 alkalmazottjáról derült ki, hogy nem töltötték be 16. évüket, vagyis még nem voltak munkaképes korban. Az amerikai központ erre szerződést bontott a partnerrel, és tájékoztatta a kínai hatóságokat, akik viszont a családok segítségével meghamisították a fiatalok személyi iratait. Az Apple következetesen érvényesíteni próbálja a munkaidő előírásokat is. Amikor a munkások többet akartak dolgozni, a technológiai óriáscég ehhez nem járult hozzá, viszont megemelte a munkások fizetését. Az ellenőrzéseknek köszönhetőn egy év alatt 38 százalékról 92 százalékra nőtt azon beszállító cégek aránya, akik az együttműködés érdekében betartják a szigorú követelményeket. Az Apple az első technológiai vállalatcsoport, amely csatlakozott Fair Labor Association (Tisztességes Munka Szövetség) munkaügyi szervezethez.
Vajon érdeklik-e ezek az etikai szempontok a befektetőket? Az internetes olvasottság alapján aligha. Az Apple pénzügyi eredményeit ismertető és a munkaetikai kérdésekkel foglalkozó cikkek olvasóinak aránya: ezer az egyhez!
Vajon a keresztény értékeket nagyra tartó magyar kormány, amely szemlátomást fokozni igyekszik együttműködését egyes ázsiai és távol-keleti országokkal, mire fog odafigyelni: csak a haszonra vagy az emberi jogokra is?
Wildmann János